Flingans upplägg

För att kunna stärka upp Flingans ryggmuskulatur men också bygga upp övriga muskler samt kondition så har vi fått ett träningsschema anpassat för honom. Han har ju vilat rätt mycket de senaste månaderna och har inte arbetats ordentligt på väldigt länge så det gäller att bygga upp sakta men också ha ryggmusklerna i åtanke så att dom aktiveras och byggs upp rätt efter att ha varit skadade. Träningsschemat är ett rullande om 4 dagar och ser kortfattat ut såhär: Dag 1 - Lättare pass uppsuttet, liknande det passet jag red igår. Alltså ska jag här rida i skritt än så länge och inte ha någon ytterligare belastning. Dag 2 - Hårdare pass uppsuttet, här inkluderas alla gångarter men jag ska försöka undvika att jobba i trav då galoppen stärker ryggen på ett bättre sätt. Detta träningspass kommer att utökas successivt i längd och intensitet. Dag 3 - Lättare pass avsuttet, tillexempel promenad. Dag 4 - Hårdare pass avsuttet, longering/tömkörning i alla gångarter. Sen är det lika här att det här passet kommer att utökas successivt i längd och intensitet. Så alltså 2 dagar uppsuttet följt av 2 dagar avsuttet arbete. Detta för att han ska kunna stärkas så bra som möjligt. :)
   

Gillar

Kommentarer

Elin,
Ser bra ut :)
ptelin.disciplin.se
Alice,
Vad bra med ett träningsschema, hoppas det fungerar! :D Sv: Åh, ja, det är så underbart! ^^
lallizzlife.blogg.se
IP: 82.99.3.229